Bildanalys och sokratiskt samtal ur ett genusperspektiv

Kalle som lucia
Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar
ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.
Lpfö 98 s. 5

Vad anses som manligt och kvinnling? Hur får man bete sej om man är flicka respektive pojke? Får pojkar ha klänning och leka med dockor? Får flickor meka med bilar och leka batman? Vem sätter gränserna och vad händer om man överskrider dem?

I gruppen arbetade vi med att analysera sagor och berättelser för att se hur könsnormerna framställs i böcker som barnen kommer i kontakt med i vardagen. Vi fick se olika exempel på hur normer kan representeras, det var ett spännande arbete. Se gruppens bildspel här



I arbetet med böcker i barngruppen kan man som pedagog samtala och ifrågasätta med barnen kring bokens innehåll. Gärna med ett sokratiskt förhållningssätt där alla åsikter godtas utan att värderas som rätt eller fel. Om man ställer öppna frågor och lyssnar på barnens funderingar, samt uppmuntrar hela barngruppen att lyssna på varandra får alla en möjlighet att se på saker och ting ur andras perspektiv. Kanske säger någon någonting som jag aldrig tänkt på och vice versa. Vi kan lära av varandra och få större perspektiv genom att lyssna på varandra och försöka se saker ur andra perspektiv.




Förskolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram.
Varje barn ska ges möjlighet att bilda sig egna uppfattningar och göra val utifrån de
egna förutsättningarna. Lpfö-98 s. 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar